Vaalikampanjan organisointi

Suomessa pidetään vaaleja enemmän tai vähemmän tiuhaan tahtiin: eduskuntaan, kunnanvaltuustoihin, Euroopan parlamenttiin ja presidentiksi pyrkivät joutuvat voittamaan melkoisen määrän kannattajia puolelleen. Tähän tarvitaan onnistunut vaalikampanja, joka on monen eri tekijän summa.

Presidentinvaaleja lukuun ottamatta Suomessa äänet lasketaan suhteellisella vaalitavalla, minkä johdosta onkin tärkeää, että ehdokas hankkii itselleen mahdollisimman paljon näkyvyyttä, mutta muistaa kuitenkin merkitä myös puolueensa, sillä koko tiimin saamat äänet vaikuttavat myös: mitä enemmän sinä ja puolueesi saatte ääniä, sitä isomman vertailuluvun saat ja sitä todennäköisemmin tulet valituksi.

Kampanjan työntekijät ja rahoitus

Suomessa on totuttu siihen, että vaaleja tehdään talkoovoimin. Vaalitiimissä olevat ihmiset eivät saa muuta kuin hyvän mielen ja toisinaan pientä hiukopalaa. Vapaaehtoisten tekemällä työllä on valtava merkitys vaalien kannalta, sillä esitteet eivät jaa itse itseään ja ehdokas ei voi olla joka paikassa itse.

Rahoituksensa ehdokkaat saavat monelta eri taholta. Puolueen tarjoaman tuen lisäksi myös erilaiset intressiryhmät, säätiöt ja yksittäiset kansalaiset tukevat vaalikampanjaa rahallisesti. Yhä tyypillisempää on myös ottaa lainaa, jotta vaalibudjetissa olisi varmasti liikkumavaraa: hakemalla Lainaa 60000 euroa voi ostaa jo melkoisesti näkyvyyttä. Lisäksi rahaa kuluu myös pieniin asioihin, kuten kampanjatarjottavien kustannuksiin sekä bensaan, kun pitää ajaa paikasta toiseen.

Varsinkin euro- ja presidentinvaalien kohdalla iso budjetti korreloi menestyksen kanssa, ja siksi kannattaakin harkita kaikki mahdolliset tulonlähteet omaan kampanjaansa. Näissä vaaleissa myös vaalipiirinä toimii koko Suomi, joten oma näkyvyys pitää varmistaa aina Hangosta Utsjoelle.

Somen voima

Sosiaalinen media on tarjonnut aivan uusia ulottuvuuksia vaalikampanjan tekoon ja sen avulla pienelläkin budjetilla on ollut mahdollista menestyä ja nousta vaikkapa Euroopan parlamenttiin.

Moni ehdokas lähtee liikkeelle siitä, että tekee itselleen oman sivun Facebookissa tai Instagramissa. Näiden alustojen kautta omaa viestiä on helppo jakaa, mitä enemmän ihmiset reagoivat tai kommentoivat tekemiäsi päivityksiä, sitä enemmän somen algoritmit nostavat niitä esille. Omia vaalityöntekijäitä kannattaakin kannustaa tykkäilemään, kommentoimaan ja jakamaan näitä päivityksiä, sillä näin viesti leviää pienellä vaivalla ja täysin ilmaiseksi jopa sadoille uusille ihmisille.

Erilaisilla some-alustoilla voi nykyään myös mainostaa ja varsinkin Facebookissa pyörii vaalien alla runsaasti eri puolueiden maksamia mainoksia. Facebookia käyttää noin 2,8 miljoonaa suomalaista kuukausittain, joten markkinat ovat melko mittavat. Facebookin mainoksia voidaan kohdentaa erilaisten taustatietojen perusteella hyvinkin tarkasta, minkä takia rahaa kannattaa laittaa somessa erityisesti täsmäkampanjaan. Somen mainokset ovat myös melko edullisia, joten niitä on mahdollisuus saada suuria määriä.